Jernbanesporet over Carlberg og Dilling
4. mai 2023
Oversikt over noen av arbeidene som utføres våren 2023:
Carlbergtunnelen (Carlberg-Kleberget)
Carlberg kulvert:
Utgraving av byggegrop.
Drilling ved nordre del av byggegrop.
Betongarbeider
Bolting og ankring av støttevegg mot fjell
Sprengning av fjell i byggegrop (periodevis)
Den øverste delen av tunnelen er sprengt ut. De resterende 470 meterne av bunnen gjenstår, og arbeid med å sprenge ut nedre del av tunnelen starter opp i april/mai 2023. Det blir fortsatt en del støyende arbeider i tunnelen, blant annet mindre salver for å sprenge ut grøfter og annet etterarbeid som boring og pigging i fjellet. Fortsatt er hovedjobben stein- og massetransport i forbindelse med tunelldrivingen.
Larkollveien:
Slik ser det ut i byggegropa nedenfor Rygge El-verk i Larkollveien på Dilling. Her vil fylkesveien bli lagt under det nye høyhastighetssporet.
Foto: Karoline Vårdal, Bane Nor
Her foregår fortsatt utgraving av byggegrop, og montering av avstivningsrør mellom spuntveggene. Det gjennomføres grave- og grunnarbeider i tilknytning til Larkollveien, og turgåere må være oppmerksomme på maskiner og anleggstransport.
Sporet videre fra Dilling til Såstad:
Det pågår anleggsarbeider på Dilling og i Kurefjordveien.
Det jobbes med grunnarbeider til dobbeltspor.
Det jobbes med dam og kommunalt vann/avløp ved Kirkeveien.
Ved Carlberg Gård: Slik skal det se ut når alt er ferdig.