Trafikken gjennom Ekholt og Dilling
18. juni 2024
Gjennom mange år har trafikkmengden økt på Høyda og Ekholt. Mye skyldes Rygge storsenters popularitet, men først og fremst at en rekke av de største av kommunens butikker og bedrifter ligger på Høyda. Men lite og ingen ting er gjort med vei og transportsystemet til og fra handelsområdet på Høyda. Den enorme utbyggingene i Rosenvinge Park og Tribunen har skapt nye utfordringer. Og mer vil komme når alle de nye leilighetene kommer på plass i Rabekkgata. For ikke å snakke om hvis Kallumjordet bygges ut! Trafikklekkasjene til småveiene på Ekholt er allerede stor, og vil bli uholdbar dersom ikke omfattende tiltak gjøres med «hovedveiene».
«Bypakken» skal ta unna noe av dette gjennom bomstasjoner som skal finansiere nye veiløsninger. Men vi vet at velforeningen må være «på», slik at trafikken sør for sentrum gis en god og konstruktiv løsning. Også trafikklekkasjene via Dyreveien og Klosterveien har gitt et svært forverret trafikkbilde innenfor Værne kloster landskapsvernområde. I 2024 fikk vi gjennomslag for nedsatt fartsgrense på Fv1064 og Fv 1074, fra Carlbergundergangen til Smedhusgrenda og til Årefjorden. Trafikkutfordringene i vårt nærområde er noe velforeningen fortsatt vil sette på prioritetslisten.
Hva gjelder Riksvei 19 er det kun en løsning som er god nok for oss, og det er at den legges i langtunnel fra fergeleie helt frem til E6.